Zespół Szkół w Sokółce

Smaller Default Larger

Problem z potęgą - wiersz Szymona Stankiewicza (I bc)

Problem z potęgą

Gdy wykładnik jest całkowity liczbę z łatwością potęgujemy
Ale co robić gdy wymierny znajdziemy
To już jest trudniejsze zadanie
Lecz jak się nauczysz w mig znajdziesz rozwiązanie

25 do 3/2 takim przykładem się posłużymy,
Że liczba ułamek ma w wykładniku zobaczymy
Podstawę potęgi najpierw pierwiastkujemy
A potem wynik potęgujemy

Ale "Gdzie są wykładniki tych działań spytacie?"
I zaraz odpowiedź z ułamka otrzymacie
Wykładnik potęgi jest w ułamka liczniku
A stopień pierwiastka jest w ułamka mianowniku.

 

 

Uskrzydlona Matematyka

Wiersz Marka Sztabkowskiego – ucznia klasy II c, nagrodzony w konkursie matematyczno-humanistycznym „Z matematyką do rymu”, zorganizowanym przez Centrum Popularyzacji Matematyki „Signum” Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej.

 

Uskrzydlona Matematyka

 

Jeden leśniczy powiada drugiemu,
w latach i o doświadczenie młodszemu:

"Kiedyś, w tym lesie, byłem świadkiem zdarzeń
rodem z opowiadań, a nawet i z marzeń.
Wiedz to, że porządek matematyki się nigdzie nie zmienia,
panuje wszędzie tak samo, a wiem to choćby z własnego doświadczenia.
Nad tą polaną krążyły stadami
wróble, jakby rozmawiając z żurawiami.
Te drugie, w liczbie silniejsze, skupione w grupę zwartą,
nie latały za nimi, uznały, że nie warto.

Ale liczba wróbli zmniejsza się gwałtownie,
gdy stróż, co najwyżej lecąc, wnet wymownie
inne, niż wszyscy, wydając dźwięki,
zlatuje w stado, unikając zabójczej szczęki
i pazura. Zjawił się bowiem jastrząb...

A liczba tych wróbli zmniejsza się w sposobie:
z drugiej potęgi minusowej szóstki już po minucie
do drugiej potęgi minusowej piątki. Jeszcze powiem,
że po upływie drugiej minuty - bo mówię ci w skrócie -
- już do drugiej potęgi minusowej czwórki spadła
liczba krążących wróbli. Przez kolejne cztery
minuty - w takim samym porządku reszta ich przepadła.
Po sześciu nie ma żadnego - bo cała grupa w gąszcze wpadła,
czy raczej, wpadała, w tejże zależności.
Ha, ha, nie złapał jastrząb żadnego z tychże jegomości!
Zmylony, odleciał, gdy nie było żadnego,
a wróble z cicha drwiły z łowcy niezdarnego,
natychmiast wracając, zachęcane przez ukryte żurawie,
i nuty radosne świergocąc, wracają w tej samej postawie.
Przybywały tak zatem, że po jednej minucie
(a notowałem dokładnie wszystko, to nie tylko wyczucie)
od momentu, gdy nie było żadnego,
był 1, to stróż, po następnej cztery,
po jeszcze kolejnej dziewięć i tak dalej, kolego.
A i w nawiązaniu do naszej leśnej kariery
myślę, że gdyby dokładnie punkty ich ilości
w ciągu zajścia całego połączyć, to nas, gości
w lesie, może zdziwić, że dzięki precyzji ptasich matematyków
uzyskać można kształt końcówek ostrzy naszych scyzoryków.

Jak widać, można zależności znaleźć i wśród ptasich krzyków."

Towarzysz zapyta, jak długo to trwało,
odpowiedź otrzyma, że czasu niemało,
wszystko to razem trwało minut dwanaście.

Wy, Przyjaciele, rachunkowych ambicji nie gaście!
Odpowiedzcie zatem, jakie miał na myśli
zjawisko matematyczne ów leśnik. Czy je zmyślił?

 

 

Patriotyzm + 18 SDW

18 Sokólska Drużyna Wędrownicza to nowa harcerska jednostka w naszym mieście, której drużynową jest Natalia Żółtko, a przyboczną Marta Bohdan – uczennice naszej szkoły z klasy II AE. Wraz z drużyną i Michałem Sujetą, absolwentem naszego LO, wspólnie nakręcili film, promujący patriotyzm. Serdecznie zapraszamy do obejrzenia filmiku i wstąpienia w szeregi 18SDW.

Czytaj więcej...

Pomóż ocalić życie bezbronnemu

Prace uczniów przygotowane na ogólnopolski konkurs "Pomóż ocalić życie bezbronnemu"
Kategoria literacka

 

Praca konkursowa "Daj mi szansę"

Praca Aleksandry Bajerskiej (kl. II c) - "Daj mi szansę" - przygotowana na Ogólnopolski Konkurs "Pomóż ocalić życie bezbronnemu".

 

Daj mi szansę

Znowu wiersz dla społeczności szkolnej!

 Może nawet wam się spodoba! Miłej lektury!

 

Trochę radosnej twórczości dla poprawienia złego samopoczucia

 

Powalona poezja z Krynek

Przez wiele lat pisałem satyryczne wiersze. Zebrało się ich tyle, że starczyło na mały tomik. Mam nadzieję, że wywoła u Was uśmiech.

 

Szymon Stankiewicz
uczeń klasy Ibc w LO w Sokółce

 

 

 

Niezwykłe miejsce - film

Czytanie w bramieSokółka to miejsce, w którym można zobaczyć cały świat. To do dzisiaj mozaika kulturowa, religijna i narodowościowa. To tygiel języków, tradycji i obyczajów. Jednak bogactwo Sokółki kryje się nie w liczbach, a w ludziach i …w podejmowanych przez nich inicjatywach, takich jak np. „Czytanie w Bramie”.

Czytaj więcej...

Wystawa prac plastycznych

Prace plastyczne uczniówW listopadzie na szkolnym korytarzu mogliśmy oglądać prace plastyczne uczniów naszejgo liceum: Aleksandry Bajerskiej z kl. 2c i Mateusza Kuklicza z kl. 1d. Celem wystawy było zaprezentowanie prac i zdolności Oli i Mateusza oraz popularyzowanie rysunku jako jednej z najbardziej znanych technik artystycznych.

Czytaj więcej...

Zespół Szkół w Sokółce
ul. Mickiewicza 11

tel: (85) 711-25-29

fax: (85) 711-25-74

e-mail: sekretariat@liceumsokolka.pl

dyrektor: dyrektor@liceumsokolka.pl

pedagog: pedagog@andryszczyk.pl

Inspektor Ochrony Danych:
iod@liceumsokolka.pl

 


Snapchat

Do końca roku zostało

Do końca roku szkolnegoWakacje! dni.
Lipiec 2021
Pn Wt Śr Cz Pt So N
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Projekty i współpraca

Współpraca polsko-białoruska